Ontdek onze publicaties boordevol inspiratie en informatie

We maken goede praktijken van en voor erfgoedvrijwilligers bekend via analoge en digitale publicaties. We publiceren die in uiteenlopende papieren en digitale formats: van een nieuwsbericht tot een toolbox, van een brochure tot een boek. Daarnaast bieden we ook relevante publicaties uit het archief van onze erflaters LECA en Heemkunde Vlaanderen aan.

Hieronder vind je een overzicht. Heb je vragen? Aarzel niet om ons te contacteren via info@histories.be

Periodieken

Op geregelde tijdstippen geven we twee periodieken uit : Tijd-Schrift en Histories Krant.

Wil je de Histories Krant graag ontvangen maar ben je nog niet geabonneerd? Stuur dan een mail naar info@histories.be met het onderwerp "Histories Krant".

Histories-krant

In de Histories-krant vind je onder meer een overzicht van ons vormingsaanbod en informatie over onze werking.

Het eerste nummer verscheen in 2022.

Tijd-Schrift

Met Tijd-Schrift geven we een periodieke wetenschappelijke publicatie uit op het raakvlak van geschiedenis en erfgoedpraktijken.

Het eerste nummer verscheen in 2011.

Histories Magazine

De Histories Magazine is de opvolger van Bladwijzer, het methodologisch tijdschrift van Heemkunde Vlaanderen. Het deelt methodieken en goede voorbeelden voor elk aspect van jouw erfgoedwerking.

Van Histories Magazine verschenen twee nummers in 2019.

Bladwijzer

Bladwijzer was het methodologisch tijdschrift van Heemkunde Vlaanderen en bundelt praktische bijdragen over erfgoed.

Bladwijzer werd uitgegeven tussen 2011 en 2019.

Ons Heem

Ons Heem was het tweemaandelijks tijdschrift van het Verbond voor Heemkunde. Daarna werd het het driemaandelijks tijdschrift van Heemkunde Vlaanderen.

Ons Heem werd uitgegeven tussen 1942 en 2009.

Brochures en rapporten van projecten

Hoe betrek je vrijwilligers in maatschappelijk kwetsbare posities bij je erfgoedorganisatie?

Histories ontwikkelde een brochure met handvaten voor wie inclusief aan de slag wil met vrijwilligers. We interviewden 20 erfgoedorganisaties over hoe en waarom ze aan inclusieve vrijwilligerswerking doen.

Bestel de paperback versie hier.

Asbest in je erfgoedcollectie?

Wegwijzer voor erfgoedvrijwilligers.

Samen met erfgoedvrijwilligers gingen Histories en ETWIE in 2021 en 2022 op zoek naar asbest in erfgoedcollecties. Het project resulteerde in een informatiebrochure over veilig en verantwoord omgaan met erfgoedcollecties met onder meer informatie over de eigenschappen, toepassingen en gezondheidsrisico’s van asbest én met tips over hoe je asbest kan herkennen.

Inspiratiebrochure ‘Op handen gedragen’

Onder de noemer ‘Op handen gedragen’ werken Histories, PARCUM en KADOC-KU Leuven nauw samen rond processie-erfgoed. Via een nieuwe editie van de inspiratiebrochure ‘Op handen gedragen’ willen zij organisatoren van processies helpen bij het borgen en bewaren van hun erfgoed.

Geweldig en gewild

50 praktijkverhalen over vrijwilligerswerk in de erfgoedsector.

Vrijwilligers in de erfgoedsector. Hoe doen ze het? Waar halen ze de mosterd? Welke obstakels komen ze tegen, en hoe gaan ze daarmee om?

De vijf V’s van vrijwilligerswerk

Stappenplan voor een succesvolle vrijwilligerswerking in je erfgoedorganisatie.

'De vijf V’s van het vrijwilligersbeleid' is een brochure boordevol met praktische tips om je vrijwilligersbeleid op de sporen te zetten.

ABC van vrijwilligers in de erfgoedsector

In dit ABC krijgt u een toegankelijk overzicht van 26 belangrijke, interessante of verrassende tendensen en praktijken in het vrijwilligerswerk en de mogelijkheden ervan voor uw erfgoedorganisatie.

Inspiratiebrochure reuzenerfgoed

In deze inspiratiebrochure over de reuzencultuur vind je heel wat nuttige tips over hoe je op een duurzame manier met reuzenerfgoed kan omgaan, maar vind je ook tal van goede praktijkvoorbeelden terug.

Curieuzereuzen. Een educatief pakket over reuzencultuur.

Als leerkracht beschik je met Curieuzereuzen over alles wat je nodig hebt om de reuzencultuur samen met de leerlingen helemaal uit te spitten. De leerkrachtenbundel bevat achtergrondgrondinformatie, 6 gedetailleerde lesvoorbereidingen en richtlijnen voor de uitwerking van een slotmoment. In de bijlagenbundel vind je per les de nodige leermiddelen.

Van aanwinst tot zaaltekst

Hoe beheer je een collectie lokaal erfgoed?

Een collectie lokaal erfgoed beheren is niet eenvoudig. Hoe moet je objecten inventariseren? Hoe bewaar je de verschillende materialen?

De publicatie 'Van Aanwinst tot Zaaltekst' kost 10 euro (inclusief verzendingskosten) en kan besteld worden via info@histories.be.

Onderzoeksrapport "Hoe worden reuzen gemaakt?"

Dit rapport bouwt voort op het traject van ‘Focus Vakmanschap’, waarin we het vakmanschap van het maken van reuzen onder de loep hielden. Het is een document boordevol tips en tricks door en voor reuzenmakers.

Publicaties die dateren van voor 2024 staan onder copyright ©Histories, tenzij anders vermeld.