Spelen doorheeM de tijd

Vijf derdejaarsstudenten sociaal-cultureel werk aan de Katholieke Hogeschool in Leuven maakten eind vorig jaar in samenwerking met Heemkunde Vlaanderen en de heemkundige kring van Heist-op-den-Berg een handleiding voor een activiteit die erfgoedverenigingen kunnen toepassen in scholen of bij jeugdbewegingen.

De opdracht kaderde niet alleen binnen de opleiding in het vak ‘Educatief werken’, maar ook binnen het persoonlijk ontwikkelen van de vijf studenten. Vele organisaties dienden bij de school een voorstel in, maar slechts 12 organisaties kregen ook effectief een groep studenten toegewezen om de vorming voor hen uit te werken.

Het project liep gedurende vier maanden, met als hoogtepunt het testmoment waarbij de studenten hun activiteit konden testen bij de doelgroep. De voornaamste doelstelling van de vorming is om jongeren tussen de 16 en 25 warm en vertrouwd te maken voor en met heemkunde en lokale geschiedenis.

Bij de Heilig Hartscholen in Heist-op-den-Berg kregen ze de kans om de activiteit te testen. Maar ook bijvoorbeeld in een jeugdbeweging kan de activiteit toegepast worden. De leerlingen en leerkrachten van de school reageerden alvast positief en lieten zich onderdompelen in de sfeer van de jaren ’50, ’60, ’70 en ’80.

Voor de activiteit werd gebruik gemaakt van één leslokaal, dat in vier delen werd opgesplitst. In elke hoek werd een periode toegelicht, zowel globaal als met een link naar de lokale geschiedenis. Daarvoor werd de hulp ingeroepen van de heemkundige kring van Heist-op-den-Berg, die ook aanwezig waren en meer toelichting gaven bij het beeldmateriaal dat ze ter beschikking hadden gesteld.

Voor wie zich graag laat inspireren en wil experimenteren met jongeren stellen we het draaiboek graag beschikbaar via deze link. Voor vragen kan je terecht bij rob.bartholomees@heemkunde-vlaanderen.be. Hou ons zeker op de hoogte als je aan de slag gaat!

 

Geplaatst in Ondersteuning, Varia.