Spelen doorheeM de tijd

Vijf derdejaarsstudenten sociaal-cultureel werk aan de Katholieke Hogeschool in Leuven maakten eind vorig jaar in samenwerking met Heemkunde Vlaanderen en de heemkundige kring van Heist-op-den-Berg een handleiding voor een activiteit die erfgoedverenigingen kunnen toepassen in scholen of bij jeugdbewegingen. De opdracht kaderde binnen de opleiding sociaal-cultureel werk in het vak ‘Educatief werken’.

Heemkunde Vlaanderen mocht zich vorig jaar gelukkig prijzen: vijf enthousiaste studenten kozen het project van Heemkunde Vlaanderen uit voor hun stageopdracht. Dat Heemkunde Vlaanderen die eer te beurt viel, was niet vanzelfsprekend. Bij de Katholieke Hogeschool dienen immers traditioneel veel verschillende organisaties een aanvraag in om studenten aan de slag te laten gaan rond een bepaald thema. Aangezien het aantal studenten beperkt is en de studenten bovendien zelf mogen kiezen met welke organisatie ze in zee gaan, bestaat er geen garantie dat jouw project geselecteerd wordt. Uiteindelijk kregen slechts twaalf organisaties effectief een groep studenten toegewezen om een vorming voor hen uit te werken. Een van de twaalf uitverkorenen, was Heemkunde Vlaanderen!

Het project liep gedurende vier maanden, met als hoogtepunt het testmoment waarbij de studenten hun activiteit konden uitproberen bij de doelgroep. Ze moesten een echte projectwerking op poten zetten, waarbij aan elke student een aparte rol toegekend. De taken werden als volgt verdeeld: Michiel Brems: communicatie, Flore Deprez: spellingcontrole en bundelen, Brecht Theunis: financiën en layout, Elke van Lent: verslagen, Jolijn Vandoorne: bronnen

Lees het artikel (pdf)

Geplaatst in Bladwijzer - Ontsluiting.