Een nieuwe website: lessen die we geleerd hebben

Onze vorige website ging online in 2009 en de afgelopen acht jaar werden er meer dan 1.000 artikels, pagina’s en andere hulpmiddelen op gepubliceerd . Er doken echter steeds meer elementen op die om een nieuw ontwerp vroegen. Heemkunde Vlaanderen evolueerde, dus moest ook de website daaraan aangepast worden.

Verwarrend geheel

Een van de grote uitdagingen was het samenbrengen van het volledige aanbod van Heemkunde Vlaanderen op een overzichtelijke manier. In het oude ontwerp waren de mogelijkheden daarvoor beperkt. Het hoofdmenu was aan de kleine kant en daardoor niet altijd even zichtbaar, de sidebar raakte steeds meer volgepropt om dit te compenseren en de stroom van nieuwsberichten lag soms erg hoog waardoor nieuws snel ondergesneeuwd geraakte.

Een aantal nieuwe producten van de afgelopen jaren (Tijd-Schrift, Bladwijzer, Sprekerslijst, het forum en de artikelendatabank) vroegen om een specifieke aanpak, wat vaak resulteerde in een aparte website. Hierdoor ontstond een verwarrend geheel van kanalen, dat niet alleen voor bezoekers maar ook voor ons steeds moeilijker beheersbaar was. Bovendien kenden de sociale media een steile opgang en is de context van websites bouwen nog steeds voortdurend in evolutie. Dat alles moest tot slot overgoten worden met de nieuwe huisstijl die we sinds 2014 hanteren.

WordPress

Eén evidentie bleef overeind: de keuze voor WordPress als Content Management Systeem. Niet dat we geen andere opties overwogen hebben (lees hier bijvoorbeeld een interessant rapport van Idealware over Content Management Systemen voor non-profits). Maar zoals steeds is het pro’s en contra’s afwegen en uiteindelijk kiezen wat het beste past in de gegeven context. In Bladwijzer 11 publiceerden we trouwens al een inleidend artikel over hoe je een heemkundige website kan bouwen met WordPress.

Thema

Voor de keuze van het bijhorende thema kwamen we na vele omzwervingen terecht bij Vantage. Toegegeven: uit de eindeloze lijst van mogelijke thema’s of sjablonen was dat een toevalstreffer. Maar wel eentje waar we nog steeds tevreden over zijn:

  • Het heeft een sticky menu.
  • Door de geïntegreerde page builder is het eenvoudig om pagina’s in te delen.
  • Iconen maken extra navigatie mogelijk.

Het is niet van onze gewoonte, maar we hebben zelfs 15$ betaald om de premium versie van het thema aan te schaffen. Dat maakte het gemakkelijker om de stijl van de website aan te passen zonder in de code te moeten prutsen.

Gehackt

We waren dus al even bezig met de voorbereiding van de nieuwe website, maar toch werden we nog op snelheid gepakt. Begin december werd onze oude website gehackt en werd er schade aangericht. De snelste manier om ze te herstellen was het installeren van een nieuw thema. Dat werd meteen het startschot voor de implementatie van de nieuwe website. Al bij al verliep de overgang vrij vlot, de inhoud van de vorige website was immers nog bewaard gebleven. Wie zelf aan de slag wil, geven we graag nog deze tips mee:

  • Calculeer meer tijd in dan je denkt nodig te hebben, want er duiken altijd onverwachte zaken op.
  • Zorg ervoor dat je dit prioriteit kan geven. Probeer je andere taken en deadlines even aan de kant te schuiven zodat je gefocust kan werken.
  • Laat het idee los dat je alles in de nieuwe website moet migreren. Sommige zaken heb je in de toekomst niet meer nodig en sommige inhoud is gewoon verouderd.
  • Kies een hosting provider die goede en snelle ondersteuning biedt.
  • Zorg voor regelmatige backups.

Tot slot

Wil je zelf een website bouwen maar weet je niet hoe eraan te beginnen? Heb je nog opmerkingen of interessante tips voor onze website? Neem dan contact op met Rob Bartholomees via rob.bartholomees@heemkunde-vlaanderen.be.

 

Geplaatst in Werking.