Buurten met Erfgoed neemt de basisscholen van Beernem mee op zoektocht

Het project ‘Buurten met erfgoed’ neemt basisscholen mee op zoektocht naar het verhaal achter hun eigen omgeving. Want erfgoed vind je overal, of het nu gaat om landschappen, gebouwen, verhalen of gebruiksvoorwerpen  … Aan de hand van pilootprojecten wil ‘Buurten met erfgoed’ de banden aanhalen tussen scholen en al dit lokale erfgoed. Leraren (en (groot)ouders) werken hiervoor samen met lokale en regionale erfgoed-, cultuur- en natuurmedewerkers. De heemkundige kringen zijn steeds heel enthousiaste partners in deze lokale erfgoedprojecten. Over de projecten van 2015 kon je al meer lezen in een van onze vorige blogberichten, maar nu kunnen we ook de projecten van 2016 voorstellen! In 2016 was het project te gast in Beernem.

In basisschool De Zonnebloem hadden de kinderen van het derde en vierde leerjaar juist na de paasvakantie al een buurten met erfgoed- projectweek. Ze bogen zich over volgende vragen: Hoe leefden de kinderen in Beernem tussen 1900 en 1950? Wat deden de kinderen toen? Hoe leerden en speelden ze? Hadden ze het beter of slechter dan wij? De leerkrachten werkten nauw samen met de Heemkundige kring Bos en Beverveld. Bekijk de foto’s en lees de ervaringen van een van de leerlingen via deze link of geniet van het filmpje dat in de lokale media verscheen.

In Sint-Joris, een deelgemeente van Beernem, doken de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de Vrije Basisschool  samen met de lokale Cultuurhistorische Kring honderd jaar terug in de tijd. Een Canadese majoor gidste de leerlingen door het dorp en liet hen kennis maken met een duivenmelker die geheime boodschappen verstuurt, de behendigheid van een lattenkliever, de rituelen rond de Vrijheidsboom, de verhalen van de strenge ‘Suisse’ en zijn hellebaard, een verborgen kasteel en het geheime recept van de ‘stovekoeke’. Bekijk de foto’s en lees de impressies van de leerlingen via deze link.

In De Notelaar, een basisschool in deelgemeente Oedelem, trokken de leerlingen zelf op onderzoek om een antwoord te vinden op hun eigen vragen met betrekking tot de geschiedenis en het erfgoed van hun buurt. Een greep uit die talrijke vragen: Waar komt de naam van mijn straat vandaan? Waarvoor diende dat bouwvallig gebouw op de hoek van de straat? Wat zit er onder de markt van Oedelem?  Is het waar dat er hier onderaardse gangen zijn?  Dinsdag 31 mei beleefde het project  van de school zijn hoogtepunt. In groepjes van vijf trokken de leerlingen  op erfgoedfotozoektocht. Lees er meer over via deze link.

‘Buurten met erfgoed’ is een project van het agentschap Onroerend Erfgoed i.s.m. Faro, CANON Cultuurcel, Educatie voor Duurzame Ontwikkeling, Heemkunde Vlaanderen, Herita, De Bardijnen en de regionale erfgoedcellen. De deelnemende scholen en enkele lokale erfgoedinstellingen werkten samen een erfgoedproject over, met en in de schoolbuurt uit. Samen schreven ze het scenario van het project dat de school later in het schooljaar met de kinderen uitvoerde. De ene partner in het project was de school met haar ‘kinddeskundigen’: de leerkrachten en eventueel de ouders of grootouders die zich hiervoor wilden engageren. De andere partners in het project waren de ‘erfgoeddeskundigen’ uit de buurt, wijk, gemeente of regio: sleutelfiguren uit de omgeving, de gemeentelijke cultuurdienst, de heemkundige kringen, plaatselijke verenigingen en musea, …. Een externe procesbegeleider van Mooss, zorgde voor een diepgaande, creatieve manier van begeleiding zodat de erfgoeddeskundigen hun aanbod of inbreng ook op de behoefte van de school afstemmen.

Meer informatie over dit project vindt u op de website van het agentschap Onroerend Erfgoed

© foto: Hildegarde Van Genechten – FARO

Geplaatst in Activiteit in de kijker.